2012. november 20., kedd

Napraforgó kalács

Közkívánatra :-)


Napraforgókalács

Garantáltan állíthatom, hogy nagyon finom, szerethető költemény :-)
Amikor megláttam először, azt hittem, hogy ez egy időigényes, nagy szaktudást és kézügyességet igénylő sütemény.
Most már tudom, hogy nem az.
Sőőőt!
Olyan élvezettel készítem és tetszik, ahogy szinte kinyílik kezem alatt a napraforgó.
Ha a receptet le akarom egyszerűsíteni (és miért ne tenném), akkor azt mondom, hogy 70 deka lisztről készíts egy jó kis kelt tésztát.
Kezdőknek, úgymint a kislányom leírom azért :
70 deka finom liszt.
2 egész tojás
12,5 dkg. Rama
1 ek. cukor
2 tk. só
kb.  dl langyos tej
fél csomag élesztő
Pici langyos tejjel  kovászt készítek.
A vajat felolvasztom a tejben, beleteszem a többi hozzávalót, elkeverem, majd a felfutatott élesztőt hozzáadva szépen kidagasztom.
Édesanyám mindig azt mondta, hogy addig kell dagasztani, amig nem izzad a plafon :-) Vagyis amikor már nagyon izzad a homlokod :-)
Szóval készítünk egy szépen kidolgozott tésztát, megfelezzük, és mind a kettőből formázunk 6-6 cipócskát.
Letakarjuk és duplájára kelesztjük.
Itt jegyzem meg, hogy többféle ízesítéssel is elkészíthetjük ezt a tésztát. Nálunk a tepertőkrémes a nyerő. De finom a vajas, vajas-sajtos, kakaós változat is. Horgolós ismerősöm sütött medvehagymás illetve kapros változatban is.
Fogom az első gombóckát és kisíkálod szép kör alakúra. Mérete ne legyen nagyobb 20-22 cm-nél.Megkened a tésztát jelen esetben olvasztott vajjal (vagy az előbb felsorolt lehetőségek közül bármivel). Síkálod a következőt, ráteszed a megkent lapra, majd kenés és újabb rétegezés. Egymásra került 6 réteg. A hatodik lehet egy picit nagyobb és azzal szépen körbetakargatjuk az oldalát is.
 A következő kép azt mutatja, hogy miután a 6 réteg egymásra került, bevágjuk a tésztát, ügyelve arra, hogy a szélén elhagyunk 1-2 cm-t.Felezzük, negyedeljük, majd nyolcadoljuk. És szépen kihajtogatjuk a szirmokat. Pizzavágóval nagyon szépen lehet vágni. Miután kihajtogattuk, ismét síkálunk.
Most már kisebb köröket kell készítenünk. Az eljárás ugyan az, mint fentebb, csak kisebbet és 5 darabot teszünk egymásra.
 Itt megint bevágjuk a tésztát és kihajtogatjuk. Arra ügyeljünk, hogy a vágunk az előző sziromnak a közepére essen.
Miután kihajtogattuk, a közepébe beletesszük az utolsó gombócunkat is, méretre igazítjuk.
Picit hagyjuk kelni, megkenjük tojássárgájával. Szóhatunk rá magvakat, mákot.
180 C-on sütjük kb. 30 percig. Elég magas süti, ezért előfordulhat, hogy hamar pirul a tészta, ezért ha úgy véljük tehetünk rá fóliát, hogy ne égjen meg, de süljön át a tészta.

Tepsi hátulján szoktam sütni, szilikonos papírt teszek alá és rögtön ide "építem" a sütimet.
Egyik alkalommal, annál a résznél jártam, hogy teszek rá egy kis fóliát, biztos ami biztos alapon:
amint kivettem a tepsit, megcsúszott a papírral a süti és már a kövön is volt. Szépen élére esett, majd összeroskadt :-(
Én is.
Mivel megígértem, hogy ilyet viszek a csapatépítő tréningre, ezért újból nekiláttam és gyorsított üzemmódban elkövettem még egyszer. Még langyos volt, amikor vittem.
Nagy sikert arattam vele :-)
Ajánlom mindenkinek, egy szalonnasütés, kertparti, pincebuli alkalmával kiváló vendégváró és kínáló sülemény :-)
Ezt a sütit a tv-ben láttam, de csak részleteiben Borbás Marcsi műsorában, majd kutakodva "hálón", a Limara oldalán találtam meg bővebben. Ezúton is köszönet a receptért!
Hajrá kedves Háziasszonyok!

3 megjegyzés:

  1. Waoo Nagyon guszta és csodaszép:-) Gratulálok hozzá:-)

    VálaszTörlés
  2. Akartam írni is...isten hozott a blogolok táborába... de visszafogott a szóelleörrrrző... Köztudott hogy én nagy ellensége vagyok, lehetetlen betűket írnak, nem lehet kicsilabizálni, még ha újat is lehet kérni... No ...de jó hogy itt vagy... hozd a szép kézimunkáidat is...Sok sikert.!

    VálaszTörlés